En liten ja-sägare!

Skrivet den: 2011-05-04 kl. 22:42:00 / Kategori: That is that

"Det är okej att säga nej ibland." Så många gånger har jag hört dessa ord men ändå verkar jag inte fatta. Jag har seriösa problem att säga nej till människor som ber mig om olika saker. Som idag. En lärare från högskolan ringde och bad mig hålla ett kort föredrag på engelska om vårt svenska skolsystem och om lärarutbildningen på hkr. Är jag jättesugen på att göra detta? Nej inte speciellt..

Varför säger jag inte nej? Jag vill ändra lite på frågan och undrar istället, varför ska jag göra det? Varför ska jag säga nej till något när jag kan säga ja? Om en person ber mig, eller någon annan, om något är ju det för att denna behöver hjälp. Annars hade de ju inte frågat. Och om en person behöver hjälp och jag kan hjälpa, klart att jag gör det då.

Jag ber inte jätteofta om hjälp. För jag behöver inte det, jag kan ju göra det själv. Ber jag ändå om hjälp är det för att jag verkligen behöver det. För att jag av någon anledning inte kan själv. Och då räknar jag med att den eller dem jag ber hjälpa mig säger ja. För att de kan hjälpa. För att jag inte kan.




Från när vi var i Holland i höst och lärde oss om deras skolvärld. Nu kommer de till oss och det är vår tur att hjälpa dem här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0