Kladdkaka med vit choklad och citron

Skrivet den: 2015-05-03 kl. 12:18:00 / Kategori: That is that
Min tårta/kladdkaka förra söndagen blev ju faktiskt himla bra. Så då skulle ni få receptet. Hör gärna av er hur det blev om ni bestämmer er för att testa!
 
Ingredienser:
 
100g vit choklad 
100g smör (plus lite extra till att smöra formen) 
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
2 ägg
2-3 msk citronsaft (beroende hur sur du vill ha den, jag tog 2 msk)
1 tsk rivet citronskal
2½ dl vetemjöl (plus lite extra till att mjöla formen)
 
Florsocker till dekorering (jag hade också extra choklad på kakan)
 
Gör såhär:
 
1, Sätt på ugnen på 200 C. Smörj och mjöla en rund kakform. Riv citronskalet (se till att du bara får med det gula yttersta lagret och inte det vita.) Pressa saften.
 
2, Bryt chokladen i mindre bitar. Smält smöret i en kastrull och rör ner chokladen efter hand. 
 
3, Blanda socker, vaniljsocker och salt i en skål. Häll i smöret och chokladen. Tillsätt äggen ett i taget och sedan citronskalet + citronsaften. Tillsätt mjölet och rör snabbt ihop till en jämn smet.
 
4, Häll smeten i den mjölade kakformen, och grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter. Kanterna ska ha fått en aning färg och fast yta, men kakan får gärna vara kladdig i mitten. 
 
5, Sikta med florsocker. Jag smälte även extra choklad,ringlade på smörpapper och lät stelna.
 
Servera med grädde eller glass. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0