Elliotgröt

Skrivet den: 2018-10-11 kl. 21:36:49 / Kategori: Elliot
Elliot har ju börjat äta lite och jag har börjat mixa och ha mig här hemma. Nästa steg är gröten och denna fick jag höra var bäst att köpa färdig, då alla vitaminer finns i, plus att där är järn tillsatt som våra små behöver extra av.

Detta tog jag som en halv utmaning. Klart man kan göra egen gröt! Ut och googla så finns allt. Jag har hittat en superbra hemsida som heter minimat.se, där jag fått tips på olika puréer att testa men också gröt och grötpulver. Det är ju det här med att få med järnet i gröten. Detta görs genom palttunnbröd. I receptet för grötpulver att spara ska man ta ett palttunnbröd till en dl havregryn. Jag litar däremot inte alls på min mixer utan körde på receptet för en portion som jag sedan gjorde flera av :) 

Palttunnbröden och havregrynen mixades och silades var för sig och hälldes upp i olika skålar. Sedan tog jag en dl havregryn för varje matsked palttunnbröd och hällde i en skål som går att försluta helt. Det positiva är att pulverna har olika färger så jag ser lätt om allt palttunnbröd samlats på botten eller så. 

Vi (både jag och Elliot) smakade idag. Det såg inte jättegott ut men smakade inte alls illa. Jag är ingen grötätare själv men tänker att gröt smakar så. Allra bäst är att ha aprikospuré (mer järn) till men eftersom jag inte kommit så långt än blev det bananpuré istället. Nu ska vi bara hitta rätt mängd till min kille också. Jag tog en halv portion av vad det står, men av det fick han nog inte ens hälften. Vi testar oss fram, och jag har ju pattarna fulla med mat till honom om det andra inte passar ;) 

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0