Blåbärsbarn

Skrivet den: 2021-07-31 kl. 19:56:36 / Kategori: That is that
Idag åkte vi till stugan trots dåligt väder. Jag hade sovit mindre än tre timmar inatt på grund av att vi först hade gäster igår och sen för att Thea valde 05 som uppvakningstid. Eftersom jag tyckte det var alldeles för tidigt och hon behövde sova lite till var det bara att lägga henne i vagnen och gå ut. Hon sov en timme till men jag fick inte en minut extra för så fort vagnen stannar vaknar hon. När Daniel dessutom skulle iväg mitt på dagen, plus att det var länge sedan vi var där så var beslutet enkelt. Planen var inte att köra vid lite efter åtta direkt men eftersom alla ändå var uppe då…

Vi tog med oss hinken och gick på blåbärsjakt i skogen idag. Lite blåbär fanns där ju men det hamnade inte så många i hinken. Men vad gör det när man har så roligt ändå? :)

Barnfritt

Skrivet den: 2021-07-24 kl. 06:58:22 / Kategori: That is that
I onsdags tog jag och Daniel barnfritt. Elliot och Thea lämnades hos farmor och farfar och vi körde till Malmö. Vi åkte och hälsade på Vera, shoppade lite, åt god lunch, shoppade lite till, fikade, gick en runda på stan, slappade på hotellrummet, åt god mat, åt godis, sov, och åt hotellfrukost. Sedan åkte vi på lite ärende innan vi hämtade barnen igen, ca 26 timmar efter vi lämnat dem :)

Helt underbart mysigt och välbehövligt faktiskt. Att bara få vara med varandra. Drömmen hade varit att göra detta mer regelbundet och målet är nu att vi ska försöka komma iväg en natt senare i höst också. Håll tummarna för oss!

Skånes djurpark

Skrivet den: 2021-07-19 kl. 23:07:16 / Kategori: That is that
Även i år blev det ett besök på Skånes djurpark. Mitt och Elliots tredje, Theas andra. Hur många gånger som Daniel varit där vet jag inte, två med mig i alla fall.

Sällskapet stod Sofie och hennes familj för. Elliot är Harrys "bästa vän faktiskt" och Elliot har deklarerat att "Harry är min kompis, han kastar inte saker". Så killarna gillar varandra :)

Det var full rulle hela dagen! Vi var på plats lagom till de öppnade och vi började med att besöka fåret Shaun och hans vänner. Våra stora killar gav nappar till babyfåret och medans Harry modigt hängde alla sina i trädet valde Elliot ut två av de fyra han har att ge bort. De andra två håller han hårt i. Efteråt åkte vi traktor och efter ha stått i kö väldigt länge och vi skickade iväg de stora barnen i en traktor upptäckte jag och Sofie att vi stod kvar själva med bara Thea. Så vi var säkert jättepoppis bland alla andra i kön när två vuxna och en ettåring åkte runt. Thea älskade det och vi andra två skrattade och skämdes.

Lunch i gräset innan vi gick och tittade på djuren en stund. Vi tog sedan en avstickare till en sjö precis bredvid och badade en stund. Tillbaka till parken, fler djur och sedan UPP-banan med barnen där man går över djuren (vi såg inte ett enda, men banan var rolig och utmanande för de små).

Efter en glass blev det hemfärd för oss medans resten stannade kvar och badade lite till :) En grym heldag verkligen!!

Mamma x 1000

Skrivet den: 2021-07-18 kl. 22:11:27 / Kategori: That is that
" mamma, mamma, mamma" från två ungar i en vecka. Det ni! Veckan med båda barnen själv försvann i ett nafs. Vi gjorde några större utflykter och flera mindre. Besök till lekplatser med kompisar och till stranden med antingen Vera eller kompisen Harry. Vi hann med ett besök till stan också när jag skulle vaccinera mig och sedan lunch på det. Jag tror det var första gången som vi åt ute tillsammans själva, jag och båda barnen, men det gick hur bra som helst. Att ha med dem när jag skulle ta sprutan var heller inga konstigheter.

Sedan räknade jag ner minuterna tills när Daniel skulle gå på semester i fredags, äntligen. För jag hade glömt att de hade fixardag med fotbollen hela lördagen så då var jag själv igen ;) Sofie tvingade ner mig till stranden på eftermiddagen vilket blev precis lika bra som det alltid blir med dem. Nu har jag två barn som älskar vattnet också och vill bada hela tiden. Inga konstigheter när det är varmt men när det är kallt i havet kommer jag vara mindre pigg på det hela!

Bilder från i onsdags med Vera, och från igår.

Pettson och Findus

Skrivet den: 2021-07-13 kl. 22:38:48 / Kategori: That is that
Vi har varit på en del aktiviteter/utflykter som jag inte skrivit något om, så de kommer upp här i en liten blandning när jag har tid och ork.

För några veckor sedan var vi inne på regionmuseet och kollade på pettson och Findus-utställningen. Det var jättefint och massor att titta på. Vi var där med Harry och hans fina familj. Besöket började med lunch och sedan gick vi och tittade och testade olika saker innan jag till slut fick ner Thea i vagnen så att hon fick sova lite medans vi andra avslutade besöket med lite pyssel.

En aktivitet som kan rekommenderas en regnig sommardag!

Eriksgården

Skrivet den: 2021-07-12 kl. 20:24:16 / Kategori: That is that
Elliot har sommarlov nu men vi inväntar fortfarande pappan i huset. Däremot är ju mormor ledig så hon följde med på utflykt idag. Och jag älskar att berätta för Elliot att vi ska åka på utflykt, han blir så glad :)

Idag körde vi till Eriksgården nere vid Sjöbo. Allt jag visste var att de hade bär-buffé och en lekplats till barnen. Och det stämde ju bra. När vi kom dit vid halv tio i förmiddags undersöktes lekplatsen noga. Där var en stor studsmatta ala Tosselilla som Elliot gillade, bilar att köra som var ännu roligare och för att inte tala om att hoppa i höet! Thea hade lika roligt hon, men hennes favorit var nog rutschkanan. Hon klättrar upp själv och åker utan konstigheter. Den motoriken eller det modet hade inte Elliot i hennes ålder.

Min favorit var buffén. För tänk er att äta jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär, glass, grädde, nötter, maränger, sylt, chokladsås och havreflarn till lunch :) och hur mkt man vill också!

Efter "lunchen" körde vi hem då Thea skulle sova, men Elliot hade gärna stannat lite till. Vi får helt enkelt åka tillbaka.

(Vi testade inte något självplock av några bär och de vi hittade i gårdsbutiken var dyra, så inga bär med oss hem tyvärr)

Helg i stugan

Skrivet den: 2021-07-06 kl. 22:44:17 / Kategori: That is that
Ja men då har vi varit i stugan igen :) som sagt, trivs ju där. Denna gång började vi på lekplatsen i Sölvesborg där vi lekte med mormor och morfar och åt lunch. En kort runda i affärerna där och sedan glass innan vi körde till Torsö.

Där gick vi direkt till stranden för bad i havet och mellis. I stugan sen inväntades maten genom att gå och plocka jordgubbar "stup i kvarten".

Thea sov inte lika bra i stugan denna gången så jag fick en morgonpromenad. Eller, jag ville ju ut, det har varit mindre av den varan de senaste veckorna och så får det ju inte vara ;) Efter lunchen körde vi hem till Daniel igen, efter ytterligare härliga dagar där borta i Blekinge.