En vanlig måndag

Skrivet den: 2017-02-27 kl. 09:17:18 / Kategori: That is that

Jag hade stora planer på vad som skulle hinnas med igår, men efter vi handlat och hämtat katten orkade jag inte mer. Så jag la mig på soffan istället. Mer får hinnas med idag, men eftersom måndagar är min favoritdag har jag gott om energi :)

Hoppas inte den lilla tidsskillnaden på 3 timmar ställer till det ikväll bara! Hoppas ni har en trevlig måndag och en bra start på veckan!

Sista från dubai

Skrivet den: 2017-02-25 kl. 23:14:10 / Kategori: Dubai 2017

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på att klockan ska bli fem över tre på natten då vårt flyg går mot Köpenhamn. Vi kommer landa lite efter sju imorgon bitti och jag har redan ångest över hur trött jag kommer vara imorgon.

Så detta är det sista ni hör från mig från Dubai. Jag kommer lägga upp lite "tips och trix" sen för dem som planerar för en Dubai-resa inom en snar framtid, så håll till godo :)

Dessa cheesecakes

Skrivet den: 2017-02-25 kl. 16:52:44 / Kategori: Dubai 2017

Himmelriket! Dessa cheesecakes är så goda! Tyvärr blir man mätt efter en halv sen får man ont i magen. Jag tog en salty caramel, Daniel snickers. Hans ser kanske godare ut, men låt er inte luras, för det var min :)

Jag råkade shoppa jättemycket nu på slutet, vet inte riktigt vad som hände där.

Dubai mall igen

Skrivet den: 2017-02-25 kl. 13:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Sedan länge (i onsdags) hade vi bestämt att sista dagen skulle spenderas på Dubai mall. Vi checkade ut från hotellet i förmiddags och nu blir det några timmars shopping innan vi får åka tillbaka för att bli upphämtade av solresor. Och vi (jag) har kommit igång och handlat lite! Sedan ska vi tydligen på någon båtkryssning en stund innan vi ska till flygplatsen eftersom flyget går mitt i natten. Det ska bli spännande att se vad det är för något.

Vad vi ska äta idag är också bestämt sedan länge, jag måste ha en sådan cheesecake till :)

Don't touch

Skrivet den: 2017-02-25 kl. 09:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Då vi faktiskt är i ett muslimskt land (böneutropen går inte att missa) har jag klätt mig i kläder som döljer knä och axlar hela tiden utom vid de två tillfällena vi var på stranden. Det finns också skyltar vid köpcentrum och lite överallt hur man ska bete sig, vilket har varit viktigt för mig.

Förrutom det här med kläderna ska man heller inte visa någon attraktion för någon, så som att hålla handen eller kramas offentligt. Så minus en puss i öknen har jag och Daniel inte rört varandra utanför hotellrummet på en vecka nu. En och annan fist bump kanske ;)

Obefogat gnäll

Skrivet den: 2017-02-24 kl. 15:38:54 / Kategori: Dubai 2017

Okej, innan klockan var tolv låg vi faktiskt på stranden och det var ändå en halvtimmes taxitur dit. Så jag borde inte gnälla ;)

Vi valde stranden borta vid Dubai marina, där vi var i söndags. Stranden är full av olika aktiviteter som kamelridning, fotbollsbiljard och annat, plus att flera matställen och fräscha toaletter finns i närheten. Solstolarna var rätt dyra (ca 500 för en dag) så vi bestämde oss för att utnyttja dem och låg där ett par timmar :)

Still in bed

Skrivet den: 2017-02-24 kl. 08:00:30 / Kategori: Dubai 2017

Klockan börjar närma sig elva här och vi ligger fortfarande kvar i sängen. Ni som känner mig vet att jag har typ panik nu och Daniel skrattar bara åt alla mina demonstrativa rörelser på att det är dags att röra på sig.

Planen idag var stranden, men vi vaknade upp till moln. Därför fick det omplaneras, men under tiden vi googlade på aktiviteter sprack de upp och nu blir det nog stranden ändå. Om Daniel vill resa sig någon gång!!

Mall of emerates

Skrivet den: 2017-02-23 kl. 20:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Jag blir snabbt rastlös, så när jag läst ut min bok tyckte jag att vi var klara med stranden. Därför åkte vi vidare till mall of emirates, mest känt för sin inomhusskidbacke. Denna testade vi inte utan beundrade mest på avstånd under våra sena lunch (på friday's, haha).

Efter maten gick vi några varv inne på detta mall innan vi tog tunnelbanan till Dubai mall och sedan taxi hem till hotellet.

Burj Al Arab

Skrivet den: 2017-02-23 kl. 18:26:04 / Kategori: Dubai 2017

Ett av våra stopp innan stranden var att titta på Burj Al Arab, världens enda sjustjärniga hotell. Vi kollade på det från tre olika håll, gick en liten runda inne bland saukerna bredvid och la oss sedan i vågrätt läge.

Nya äventyr

Skrivet den: 2017-02-23 kl. 10:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Idag ska jag och min hennatatuering (håller i en vecka tydligen, haha) till stranden. Det kommer dock bli några stopp på vägen, sen bara några timmar på playan innan vi har andra planer :)

Ute i öknen

Skrivet den: 2017-02-23 kl. 08:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Vi visste inte vad som väntade oss när vi blev upphämtade på hotellet igår. Vi skulle ut i öknen, det var allt vi visste. I 45 min åkte vi tillsammans med tre damer från Portugal/Brasilien och en guid till en samlingsplats där flera andra likadana bilar dök upp. Efter vi sträckt på benen en stund och däcken luftats för ökenkörning hoppade vi in i bilarna igen. Jag trodde vi skulle på typ guidad tur genom öknen. Det var det inte, utan vi körde rally. Upp och ner över sanddynerna i världens hastighet. Så skoj!! Efter ett tag stannfevi för att ta lite bilder innan vi körde vidare i ett lugnare tempo. Helt plötsligt dök det upp ett läger mitt i ingenstans. ( antagligen inte "mitt i ingenstans" men jag fattar inte hur de hittar när det bara är sand överallt.) Där kunde man åka sandboard, rida på kameler, röka vattenpipa och testa arabiska kläder. Jag struntade i  allt det och gick och skaffade mig en hennatatuering. Daniels min var oslagbar :) och bilder kommer!

Det bjöds sedan på dans, god mat och sedan magdans innan kvällen avslutades med att alla lampor släcktes och man fick kolla på stjärnorna. Här passade vi på att pussas lite faktiskt, vår första närkontakt "in public" på hela veckan, haha.

Mat!!

Skrivet den: 2017-02-22 kl. 18:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Medans vi befinner oss ute i öknen och äter middag tänkte jag berätta om våra andra middagar här. För jag och Daniel är ju sällan ute efter den kulinariska upplevelsen när vi är ute och reser. Det blir helst något ställe vi känner igen då vi vet vad vi får. Så förutom Shake Shack i söndags har vi också ätit på california pizza kitchen, the cheesecake factory, fridays, samt Shake Shack igen :)

Vad resten av veckan har att erbjuda återstår att se!

Mer burgare till folket

Skrivet den: 2017-02-22 kl. 15:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Lunchen idag intogs på burger joint på ett utomhus-köpcentrum en bit utanför centrum. Vi satt inne för att vila från värmen Dubai bjuder på idag. Tur, för annars hade vi missat hur häftigt det såg ut där inne :) Ett riktigt coolt ställe med klotter överallt samtidigt som det var fräscht och rent! Jag hade sjukt höga förväntningar på våra burgare. De gjorde mig inte besvikna utan en ordentligt grillad hamburgare med gott bröd och goda pommes.

Stället rekommenderas! Ligger vid ett köpcentrum som heter city walk.

No no!

Skrivet den: 2017-02-22 kl. 11:34:30 / Kategori: Dubai 2017

Det blev en väldigt snabb runda inne på Dubai Zoo. Djur är visserligen vår grej men det här stället var väldigt nergånget, fullt med staket och burarna (ja, burar, inga inhägnader här inte) var väldigt små. Och de bitarna är INTE vår grej. Det finns ett nytt Dubai safari park som öppnade precis, men vi får se om vi hinner med det!

Efter vårt snabba besök på zoo valde vi en promenad i solen istället till ett köpcentrum. Där intogs lunch på ett superhäftigt ställe :)

Nya äventyr!

Skrivet den: 2017-02-22 kl. 06:53:21 / Kategori: Dubai 2017

God morgon!

Här sitter jag på hotellrummet och väntar på att Daniel ska bli klar så vi kan ge oss ut på äventyr! Nu på förmiddagen ska vi ta en kort tur till Dubai Zoo för att sedan återvända till hotellet. I eftermiddag och ikväll ska vi ut i öknen.

Hoppas ni får en trevlig onsdag!

Mer shopping

Skrivet den: 2017-02-21 kl. 19:06:08 / Kategori: Dubai 2017

Då akvariet ändå låg mitt i Dubai Mall passade vi på att gå ännu en våning där inne. Nu har vi faktiskt gått igenom hela, även om det tog tre halvdagar. Men det kommer säkert bli någon gång till innan vi åker hem ;)

Det där stället har verkligen allt! Över 1200 butiker, oändligt med matställen och caféer, isrink, bio, akvarium, fontänen precis utanför, Burj Kalifha precis bredvid och massor av annat. Lyxigare köpcentrum får man leta efter :)

Dubai aquarium

Skrivet den: 2017-02-21 kl. 17:47:51 / Kategori: Dubai 2017

Efter gamla staden idag blev det en omväg till nästa aktivitet då vi efter en taxitur tog en timmes promenad till Dubai mall för att besöka Dubai aquarium som ligger mitt i köpcentrumet. Där är 10 miljoner literstanken (bara) en av världens största. Förutom att gå igenom en 45 m lång tunnel "mitt i" tanken fick vi en guidad tur där fiskar matades och vi fick se hajägg. Och sedan frittspelrum att kolla på fiskar, blötdjur, fåglar och insekter i deras zoo. En mycket trevlig upplevelse och jag varnar för bildbomb på fiskar, haha!

Kan också berätta att vi valde den billigaste turen. Man kunde även få snorkla bland hajar, åka någon båt runt i tanken, dyka i tanken och mycket mycket mer. Vi är dock nöjda med den upplevelsen vi fick!

Gamla stan

Skrivet den: 2017-02-21 kl. 11:52:00 / Kategori: Dubai 2017

Idag åkte vi till en del av det gamla Dubai under förmiddagen för att kolla runt lite. Inte riktigt vår grej kanske med småbutiker där försäljarna slänger sjalarna efter en för att man ska handla, men utan dem hade det varit ett mysigt ställe. Vi var i ett område som heter Bur Dubai som ligger precis vid Dubai Creek. Efter en promenad längst med vattnet blev det också ett besök i Dubai museum. Ett snabbt besök dock, då det var både för mörkt, för varmt och för trångt för vår smak tyvärr.

Och vet ni vad, det har faktiskt regnat lite på oss idag. Väldigt lite och under en väldigt kort tid, men ändå :)

Obligatoriska frukostbilden

Skrivet den: 2017-02-21 kl. 07:03:08 / Kategori: Dubai 2017

God morgon!

Vi har precis ätit frukost här och gör oss redo för dagen. Frukosten här är väl som en vanlig hotellfrukost fast i enklaste laget. Brödutbudet är ett skämt med en torr fralla eller rostmackor som alternativ, men det gör inget för enda pålägget är marmelad. Daniel klarar sig utmärkt alltså ;)

Där finns flera olika sorters Yoggi och tillbehör men den färska frukten kunde det funnits mer av. Där finns i alla fall något sött att avsluta måltiden med, och det gillar vi såklart. Men jag får ihop en bra måltid på morgonen, så frukosten här får helt klart godkänt.

Idag är planen att besöka det mer gamla Dubai, iväg från köpcentrum och 8-filig motorväg! Sen får vi se vad som händer.

By night

Skrivet den: 2017-02-20 kl. 19:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Några timmar till gick vi runt på Dubai mall (bara en våning kvar nu), åt middag på the cheesecake factory, och shoppade till och med, innan vi återvände till Dubai fountain för att kolla på showen när det var mörkt. Mycket bättre än på dagen, och mer folk också! Burj Khalifa glittrade väldigt vackert bredvid!

Turister!

Skrivet den: 2017-02-20 kl. 13:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Efter en god lunch och lite strövande inne på köpcentrumet (fortfarande inga påsar) gick vi ut en stund för att kolla på Dubai fountain, som såklart innehåller världens största fontänspel där vattnet skjuts upp över 150m upp i luften. Det var väldigt häftigt att se, och kommer säkert bli ännu roligare på kvällen!

Dubai Fountain ligger precis bredvid Burj Khalifa, och jag försökte ta kort på hela. Gick sådär men nästan!

At the top

Skrivet den: 2017-02-20 kl. 11:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Idag har vi varit på vår enda förbokade (men inte enda planerade) upplevelse/utflykt. Det var dags att åka upp i Burj Khalifa, 125 våningar upp (av lite över 160 totalt). Det var aningen disigt och man såg inte så långt som man annars gjort, men det var ändå väldigt häftigt!

En annan häftig grej är att man kan se två solnedgångar samma kväll där. En på marken och sen, om du åker upp direkt med hissen, ytterligare en solnedgång från lite högre upp :)

Nu ska vi gå runt lite på Dubai Mall igen, äta lite lunch och sen får vi se vad vi hittar på!

Mys på rummet

Skrivet den: 2017-02-19 kl. 19:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Efter en händelserik dag (skulle vilja säga lång dag, men vi kom faktiskt inte från hotellet förrän närmare 12) tar vi det lugnt på hotellet ikväll.

Efter våra burgare levde vi farligt och gav oss på metron här. Det tog VÄLDIGT lång tid för oss att köpa biljetterna, men vi lyckades över förväntan och åkte till Dubai mall som är världens största köpcentrum. Där lyckades vi beta av nästan en hel våning innan fötterna sa stopp och vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Inga inköp gjordes idag men det kommer nog :)

Morgondagen planeras för fullt här, och även andra utflykter kollas upp. Vi vill ju hinna med så mycket som möjligt, och vi är supernöjda med vår första dag!

Shake Shack

Skrivet den: 2017-02-19 kl. 16:00:00 / Kategori: Dubai 2017

Efter min Shake Shack burgare i NYC har jag drömt om att äta där igen. Innan vår resa hit visste jag om att det finns minst tre st här i Dubai. Dock trodde jag inte att jag skulle sitta med en burgare i handen efter mindre än 12 timmar i landet! Så gott här också och både burgare, pommes och milkshake smakade som jag mindes de :)

Daniel gav också stället godkänt och om vi springer på stället någon annanstans är det inte omöjligt att det blir en till!

Dubai marina

Skrivet den: 2017-02-19 kl. 14:16:51 / Kategori: Dubai 2017

Det blev inte stranden som var planen från början utan vi tog en taxi till Dubai marina som är lite som en Boardwalk längst med stranden. Där gick vi runt en stund innan vi promenerade vidare till pier 7 och kollade på lyxiga yachts. Vädret är lite disigt men varmt ändå. Lagom så att man kan gå runt utan att börja svettas. Det kommer nog bli några steg denna veckan tror jag, haha.

Vi trivs :)

God morgon från Dubai

Skrivet den: 2017-02-19 kl. 07:25:48 / Kategori: Dubai 2017

God morgon fina ni!

Efter en rätt lång flygtur (vi fick inte sitta bredvid varandra och jag är bortskämd med långflygningar och egen tv-skärm som saknades här) landade vi i Dubai vid två på natten, lokal tid. Vid fyra hade vi checkat in på hotellet och kunde sedan få några timmars sömn.

Nu är det morgon och vi tog en ordentlig sovmorgon innan hotellfrukosten. Dock är vi fortfarande trötta så idag har vi planerat en tur till stranden!

Hotellet är fint och rummet bra. Rent och fräscht badrum och sköna sängar. Till min lycka (och Daniels olycka) har de dubbeltäcke som jag älskar :) Omgivningen precis vid hotellet vet vi inte så mycket om ännu så får återkomma om den biten.

Varmt vs kallt!

Skrivet den: 2017-02-18 kl. 14:05:00 / Kategori: Dubai 2017

Det är tur vi ska till värmen för på stationen i hyllie var det inte varmt. Men det är här vi börjar vår resa. Sen blir det tåg till Kastrup innan flyget till Dubai, där vi landar mitt i natten.

Jag älskar att vara på resande fot. Resan är minst lika rolig som målet. Att springa runt med resväskan tillsammans med skyhöga förväntningar på Kastrup är en av mina favoritsaker att göra, haha!

"resdagbok"

Skrivet den: 2017-02-18 kl. 09:55:38 / Kategori: That is that
Den här bloggen har förvandlats lite till en resdagbok, men inte mig emot. Nu ska vi ut och flyga igen så en ny kategori finns på plats i form av "Dubai 2017" och jag kommer börja skriva en del inlägg igen :)

Hawaii 2012

Sportlov

Skrivet den: 2017-02-17 kl. 22:26:36 / Kategori: That is that

Nu går vi på sportlov! Välbehövligt efter två tuffa veckor med många sjuka samtidigt som man själv gått på halvfart.

Men struntar vi i nu! En veckas ledighet väntar och imorgon drar vi från slasksverige till varmare ställen :)

Blommor denna dag

Skrivet den: 2017-02-14 kl. 17:45:54 / Kategori: That is that

Min sambo asså! Denna dag kommer han hem med blommor och en ben&jerrys. En ros till mig och en till fiffsan (katten, inget annat, haha)

Att han, som varken gillar alla hjärtans dag, eller blommor, gör detta för mig gör mig så lycklig. Löjligt lycklig kanske, för lycklig, men strunt samma!

Han älskar mig :) :)

Helgen är här!

Skrivet den: 2017-02-11 kl. 08:50:19 / Kategori: That is that

Äntligen helg igen, och denna tänkte jag utnyttja bättre än den förra då jag låg i feber hela tiden.

Vi firade helg genom att fira två kollegor på jobbet, en 40-åring och en 60-åring. Dessa firades med god mat (himmelsk burgare), trevligt sällskap och sen shuffle board på slutet :)

Kvällen bekräftade det, men jag visste sedan innan att jag har världens bästa jobb och världens bästa kollegor. Jag skrattade mig hes igen igår, och jag var inte ensam :)

Skruva skruva!

Skrivet den: 2017-02-08 kl. 18:11:56 / Kategori: That is that

Ikväll bygger vi ihop hatthyllan vi fick i julklapp. Vi har inte haft den sen i julas, då det var en beställningsvara måste jag tillägga ;)

Så Daniels pappa är här och stöttar oss (sätter upp den). Daniel har byggt ihop den så snyggt så!

Nya "klor"

Skrivet den: 2017-02-06 kl. 17:35:42 / Kategori: That is that

Efter min olycka på gymmet för några veckor sedan tidigarelade jag mitt besök hos Ida för nya klor. Kortare klor ;) De nya klorna ska sen följa med mig till Dubai om mindre än två veckor!

Min fredagskväll

Skrivet den: 2017-02-03 kl. 20:45:18 / Kategori: That is that

Istället för hemmagjorda hamburgare hemma hos mamma och pappa blev det soffan tillsammans med snorpapper och en fin sambo. Vi kollar på på spåret (som alla andra fredagar) och Daniel har alldeles för många rätt för att vara 20+ ;)

Kvällsmaten idag har bestått av en willma som Daniel hade med sig hem från jobbet. Alldeles för snäll tyckte jag, tills jag såg bilden på mig han lagt upp på instagram (den sista)

Inte som jag tänkt...

Skrivet den: 2017-02-03 kl. 16:04:14 / Kategori: That is that

Äh, det blev en sjukdag idag. Jag har väldigt få sådana men denna fredag fick ägnas åt Netflix, Ipren, halstabletter och glass. Daniel har gett mig stränga order att ta hand om mig själv! Jag befinner mig någonstans mellan jätterastlös och jättetrött. Om jag ska gnälla lite till så är inte min hals att leka med just nu. Kommer bli ordentligt hes men lyckligtvis har jag inte behövt säga många ord idag :) Och jag planerar att vara "frisk" imorgon. Inte tränings-frisk, eller ens PW-frisk, men lämna-lägenheten-frisk :)