Food-prep

Skrivet den: 2019-01-03 kl. 19:33:55 / Kategori: That is that
Jag och Daniel är vana vid food-prep och har års av erfarenhet av att äta ur plastlådor med likadan mat dag ut och dag in. Av att göra storkok där mat vägs och läggs upp i exakta portionsstorlekar. 

Nu fungerar det inte så längre. Det har visserligen lagats en del matlådor fortfarande, men det var länge sedan i alla fall jag vägde min mat för att ha koll på intaget. Inte sedan jag fick veta att Elliot fanns i magen. 

Nu lagas det istället mat till vår lille kille. Min mamma har varit här idag och kollat på mig när jag mixat och haft mig. Det är så skönt att ha någon att bolla idéer med! Det har gjorts fiskgratäng, köttfärssås och kyckling med sås. Till proteinet serveras potatispuré, pasta (som fungerar bättre att mixa än vad "Google" påstår), eller ris. Då kolhydraterna fungerar mindre bra att frysa så det får göras efter hand. Planen är att ta upp ett "3-pack" ur frysen och fixa valt tillbehör till alla tre så har man i kylen i två dagar till. Nu måste jag bara fylla på med grönsaker för maten på bilden är en liten del av dagens storkok och detta var vad som redan fanns i frysen. Totalt blev det över 35 portioner protein idag tror jag. 

Jag tror och hoppas att vi fått in bra rutiner med all mat jag gör nu, både med grötpulveret +fruktpurerna till den, smoothies till mellanmålen och lunch/middag :) 

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0